80-20_reglen_ABC_AnalyseABCsoftwork_03_2022

Kun 8% af dine produkter gør en forskel

Søren Sofus Petersen 08.04.2022

Teorien bag ABC Analyzer bygger på ideen om, at nogle varer er vigtigere end andre.

Din succes defineres af din evne til at fokusere på de få afgørende varer (AA) der udgør din kerneforretning. Dvs. du skal ikke fordele din tid og dine ressourcer ligeligt ud over hele vareporteføljen.

Hvad er A, B og C?

Det klassiske skoleeksempel på en ABC analyse inddeler varer i 3 kategorier: A, B og C, baseret på hvor godt de performer.

      • A er dine vigtigste varer. Kategorien indeholder meget få, ekstremt profitable varer. Alene genererer de 80% af din omsætning.
      • B er knapt så vigtige varer. Denne kategori står for ca. 15% af din omsætning.
      • C er dine “long tail”-varer. Disse varer spiller en ubetydelig rolle når vi taler om bundlinje, men udgør over halvdelen af dine varenumre! Tilsammen genererer de kun 5% af din omsætning.

Omsætning er ikke det eneste der betyder noget

Ved at inddele varer i A, B og C baseret på omsætning, får du en idé om de forskellige varers betydning.

Men for at udvikle, og implementere, en intelligent indkøbsstrategi er du nødt til at vide mere, bl.a.:
Hvor ofte sælger du dine varer?

ABC_Analyse_ABCsoftwork_03_2022

Tilføj endnu et “A” til ABC-koden

Lav endnu en ABC analyse på dine varer, denne gang på pluk, således at:

      • A-varer udgør 80% af alle pluk
      • B-varer udgør 15% af alle pluk
      • C-varer udgør 5% af alle pluk

AA varer: Hvis en vare scorer et “A” i omsætning og et “A” i pluk, får det ABC-koden “AA”.

Du kan lave en enkel ABC analyse i et almindelig regneark, eller bruge den gratis version af ABC Analyzer til at lave det dobbelte ABC matrix. Softwaren kombinerer automatisk de to enkelt ABC analyser til et dobbelt ABC matrix, og tilføjer en ABC-kode til hver vare.

Download: ABC Analyzer – 30 dages gratis demo

 

Den dobbelte ABC matrix

Alle dine varer er nu inddelt i 9 ABC kategorier. Hver kategori indeholder varer der opfører sig “på samme måde”, og påvirker din forretning. Brug de 9 kategorier til at justere dine indkøbsstrategier så de passer til varernes adfærd. Du vil f.eks. behandle en AA-vare markant anderledes end en CC-vare når det gælder prisforhandling, sikkerhedslager og ordrestørrelser.

Kendetegn for de 4 forskellige hjørne kategorier:

ABC_Analyse_med_teskt_ABCsoftwork_03_2022

AA: Fokusér på de 8% der betyder noget

Dine AA varer udgør mindre end 8% af din vareportefølje, men står for 50% af din omsætning (og nogle gange mere!)

      • Hold godt øje med dine AA varer, herved sikrer du din kerneforretning
      • Selv små prisændringer vil påvirke din indtjening markant
      • Sørg for at dine indkøbere kender betydningen af disse varer – det betaler sig!

Mere virkelighed, mindre teori

Er du til praktiske eksempler fra det danske erhvervsliv?

Læs hvordan Mercedes-Benz CPH har automatiseret deres analyser og skabt profitabel vækst eller hvordan JP Group har styrket deres kerneforretning med ABC.

Hvis du ønsker at høre mere om, hvordan vi kan skabe vækst og indtjening i din forretning, så er du velkommen til at booke et uforpligtende sparringsmøde lige her.

Vores priser er fleksible. Få ROI indenfor 3 måneder

Vi har en løsning til virksomheder af alle størrelser. Sammen fastsætter vi en pris, der matcher dit budget. Og så lover vi ROI indenfor 3 måneder.