Case study

Biler & reservedele

Sådan har Mercedes-Benz CPH automatiseret deres analyser og skabt profitabel vækst

“Før brugte vi Excel til at skabe et overblik. Det var en jungle at skulle gøre alt det, vi kan nu.

LAGERCHEF, BRIAN AAKÆR
MERCEDES BENZ CPH

Ukurans og høj lagerværdi

Hvad var årsagen til, at I startede projektet med ABC Softwork?

»Før famlede vi lidt i blinde. Vi manglede overblik og handlede ud fra mavefornemmelser. Med analyserne fra ABC Cloud og ABC Softwork’s Customer Success team fandt vi ud af, at 4% af vores reservedele genererer næsten 60% af vores omsætning. Det var virkelig en øjenåbner for os.«

»Samtidig viste analyserne, at vi havde for meget ukurans og for høj lagerværdi. På vores high movers havde vi eksempelvis et stort overlager på 90 dage. Men vi får varer fra Tyskland på daglig basis, så det er der jo ingen grund til at have. Med analyserne fra ABC Cloud har vi som organisation fået tydeliggjort dette. Det ville vi gerne gøre noget ved uden, at det gik ud over vores kunder.«

Mercedes Benz CPH ABC Softwork Kundecase

ABC APA til at automatisere. ABC Cloud til at eksekvere. 

Hvad har I så helt konkret gjort?

»Vi har fået automatiseret vores analyser med ABC APA. og så bruger vi Checklist funktionen i ABC Cloud i vores arbejde med out-of-stock, returdele og ukurans. Out-of-stock listen opdateres automatisk og viser dele, vi er løbet tør for, og den får vi hver måned. Den sender jeg ud til lagercheferne, som gennemgår dem for at sikre, at de har det, de skal bruge den pågældende dag. Derudover har vi en liste over potentielle returdele, som skal hjælpe os med at sætte en stopper for ukurans.«

Listen viser de varer, der ikke er blevet solgt i over en måned. Og så arbejder vi også med lister over døde varer. Det er helt konkret varer, der ikke har rørt sig i 12 måneder. Checklists standardiserer og fokuserer måden, hvorpå vi arbejder med ukurans fx i forbindelse med kampagner, opsøgende salg, returnering m.m.«

Reduceret lagerværdi med 3 mio. kr. på aftermarket og fastholdt samme høje servicegrad

»Før brugte vi Excel til at skabe et overblik. Det var en jungle at skulle gøre alt det, vi kan nu. Det er nok også derfor, at vi har fået så gode resultater så hurtigt. Vi følte jo, at vi gjorde vores bedste med det data, vi havde. Men når man ikke har det rigtige styringsværktøj, så er det enormt svært.«

Det er nærmest en bølge, der er blevet startet. Når man først én gang kan se resultater med det samme, så får man lyst til at dykke mere ned i det, for der er så mange muligheder.«

Nu kan vi konkret se måned for måned, hvordan vores KPI’er forbedrer sig. Og hvis ikke du kan vise over en længere periode, at du har skabt resultater, så er det svært motivere medarbejderne. For mit eget vedkommende var jeg gået død, hvis jeg skulle sidde med alle de Excel-ark stadig.«

 

Godt hjulpet på vej af Customer Success

»Jeg vil sige, at rigtig meget af det skyldes, at vi har haft en god dialog med ABC Softworks Customer Success Team. Eksempelvis lavede Frederik en vigtig lille ændring i vores rapport over lagerværdi, og hvis ikke han havde gjort det, tvivler jeg på, at vi havde opdaget det selv.«

»ABC Softwork er enormt lydhør over for vores ønsker, og tingene sker øjeblikkeligt. Der gik under en time, fra jeg havde ytret mine ønsker til en rapport, og til den lå inde på platformen.«

»Særligt Frederik har været meget proaktiv med at kontakte os, og det har været vigtigt. Jeg har snart et webinar med ham igen, fordi han har fundet noget nyt, vi kan bruge. Så nu glæder jeg mig meget til at se, hvad det kan være. Vi skal hele tiden udvikle os – det må ikke gå i stå.«

Resultater

Reduceret lager med 3 mio. DKK

Med ABC Cloud har Mercedes Benz formået at reducere deres lager på personvogne med 3 mio. kr. på mindre end ét år.

SAMME HØJE SERVICEGRAD

Det vigtigste hos Mercedes Benz er, at en aftale er en aftale. Det vil sige, at når en kunde booker tid, så skal delene ligge klar. På trods af reduktioner i lageret formår virksomheden at sikre denne gode service

ØGET EFFEKTIVITET

Mercedes bruger ABC APA til at automatisere deres analyser og ABC Cloud til at danne sig et overblik de kan bruge til at træffe korrekte beslutninger. Før de fik ABC APA var de afhængige af tidsrøvende Excel-ark, der var vanskelige at forstå. 

Om Mercedes Benz CPH

Mercedes-Benz CPH sælger og vedligeholder Mercedes-Benz personbiler, varebiler og lastbiler og den lille smart i Storkøbenhavn og Nordsjælland. 

Z

Sælger og vedligeholder personbiler, varebiler og lastbiler

Z

Over 350 ansatte fordelt på seks afdelinger

Z
Customer Success Team

Klar til at komme i gang?

Lad ikke kompleksitet bremse din forretning. Book en uforpligtende demo af ABC Cloud med en af vores eksperter i værdikæde-kompleksitet og se, om vores software kan skabe værdi i din virksomhed.