Kundecase

Biler & reservedele

Fra reaktive til proaktive med ABC Cloud

Louise_Fog_kundecase

“Med ABC Cloud kan vi nu se ind i hvor strategiske vores varer, kunder og leverandører egentlig er.”

BUSINESS DEVELOPMENT MANAGER, ANNE E.K. KRISTENSEN
JP GROUP

»ABC Cloud er, i min optik at opnå at blive mere proaktive, i stedet for reaktive

Hvordan arbejder I med ABC Cloud hos JP Group?

»Vi bruger ABC Cloud aktivt i hele virksomheden, selv på ledelsesniveau, når vi snakker om forretningen. Eksempelvis når vi taler om lagerbinding;

  • Hvor har vi bundet vores lager hårdest?
  • Hvor stor en del fylder vores døde varer, hvor stor en del af vores A-varer og hvor stor en del af vores C-varer?
  • Hvad er det for nogle værdier vi binder, som ikke flytter sig?

    Samtidig har vi fokus på nye tilføjelser – varer, kunder og leverandører, så vi ikke skaber mere unødvendig kompleksitet.

    Vi er begyndt at forlange at alle i virksomheden på forskellige niveauer, ser kritisk på bestemte ABC-koder. Når vi kombinerer flere ABC-analyser, og har en CC-kunde og en CC-vare, så er det interessant at se ind i, hvor mange ressourcer vi egentlig bruger på dem. En sælger ville før i tiden sige, at det var en strategisk vare eller kunde. Med ABC Cloud kan vi nu se ind i, hvor strategiske de egentlig er. Det er ikke fordi, at vi ikke skal have CC-varer eller turnaround kunder, det vil vi altid have. For hver gang vi fjerner én, så kommer der bare en ny til. Vores projekter bliver aldrig færdige, man kan altid sætte barren højere og optimere på bunden.«

    »ABC Cloud er, i min optik at opnå at blive mere proaktive, i stedet for reaktive.«

    »Hvis vi kan nå at opdage faldgruber i rette tid, så får vi en mere lønsom forretning. Men det kræver at vi tør sige “Kill your darlings” og en gang imellem være hårde og skære fra hvor det gør ondt.«

    Levereglerne sætter dagsordenen

    Hvordan arbejder I med leveregler?

    »Når man begynder at arbejde med ABC Cloud, sætter det mange tanker i gang. Vi startede tilbage i 2016 med at kigge på varerne, og i det små at kigge på leverandørerne og kunderne. Vi har haft nemmere ved at arbejde med levereglerne på vores varer, hvor arbejdet med vores kunder er en anden proces, da der er flere følelser på spil, når det handler om relationer.«

    »Når vi begynder at få nogle indsigter fra vores data, så skal vi også begynde at arbejde med et reaktionsmønster.«

    »Det er en proces, og vi er i konstant udvikling. Det afspejler sig også i vores leveregler, som er dynamiske og hele tiden ændrer sig i takt med vi flytter barren.  Vi kan have et sæt leveregler, der med tid bliver til en del af driften, som vi ikke behøver at tænke over længere. Det er så her, at vi lægger en ny strategi, med et nyt sæt leveregler, der skal gælde for den næste periode.«

    »Vi er heldige med, at meget af det som I hos ABC Softwork beskæftiger jer med, lægger sig op ad vores slogan “Mere fokus på mindre” og vores strategi, der fokuserer på lønsomhed. Samtidig er JP Group bygget op omkring en kultur, hvor man kigger efter optimeringer og har fokus på, hvordan vi sikrer bunden, så det vi laver er lønsomt og skaber værdi.«

    JP Group, ABC Softwork kundecase

    Hvorfor arbejder JP Group med levereglerne på deres kunder?

    »Vi ønsker at skabe et sprog og en bevidsthed omkring vores kunder; hvor ligger de egentlig henne på skalaen i forhold til rentabilitet? Det er med til at løfte barren, og få nogle mere fornuftige aftaler i hus.«

    »Helt generelt er det vigtigt for os at kunne svare på “Hvad er x for en kunde?”«

    »Sælgeren vil ofte mene, at det er en god kunde, ligesom de fleste andre kunder er. Mens salgschefen kan have brug for at omsætte “de gode kunder” til noget mere konkret og dataorienteret.«

    JP Group, ABC Softwork kundecase

    »Vi bruger ABC som et argument til at sige Kære sælger, du bliver nødt til at gøre noget.«

    »Vi er nået så langt, at vores salgsafdeling er begyndt at få de her ABC-tanker omkring håndteringen af kunderne.«

    »Det her med at få et fælles sprog handler eksempelvis om, at når vores salgsafdeling får mange henvendelser, så har de en køreplan for præcis hvilken service der skal ydes til hver kundekategori. Det kan være at en turnaround kunde bliver ved med ringe, dem vi ikke tjener nok på til at yde en personlig service, som vi så henviser til at lægge ordrer via webshoppen fremover. Det er ikke en nem snak at tage med kunden, men vi skal skabe sproget, så alle er med på, hvilket service level vi tilbyder de enkelte kunder.«

    »Vi ønsker at give salgsafdelingen en forståelse og bevidsthed omkring, at det er mere rentabelt at bruge vores ressourcer på de rigtige kunder. Hvis man ved at en turnaround kunde, ikke må tage mere end to minutter i telefonen, så har man et reaktionsmønster, der kan gives videres til salgsassistenterne, og hvis de ikke bliver overholdt, så har sælgeren en opgave.«

    Hvordan arbejder I mere specifikt med segmentering og leveregler på jeres kunder?

    »Vores arbejde med kunder handler om at komme dem i nogle kasser, hvor vi også reagerer inden for kasserne. Vi har lavet nogle planer og regler for, hvordan vi vil arbejde med de her forskellige kundegrupper. På vores gruppe af “New handles” har vi, ligesom på vores varer, bestemt at vi de første 12 måneder ser på, hvordan deres indkøbsmønster er og hvordan de opfører sig. Hvis ikke vi har vi bevidstheden omkring kunderne og varerne, hvordan skulle vi så vide hvad vi putter ind i vores motor? Skal de overhovedet ind i vores motor, eller skal vi måske stoppe dem inden? Det gælder for både for varerne og kunderne. På samme måde som vi arbejder med vores varer, hvor vi har bestemt, at de første tre måneder har de carte blanche, og vi skal selv lægge noget arbejde i dem, for at få dem til at performe. Sker der det, at efter 3-6 måneder begynder vi at nærme os et punkt, hvor vi kigger på, om ordrerne bliver lagt, og om de bliver lagt i den størrelse vi havde aftalt. Det ved vi godt ikke sker overnight. Efter 6-9 måneder begynder vi at nærme os, at vi har arbejdet sammen et års tid, og så skal ordene altså være der. Efter de 9-12 måneder vurderer vi om samarbejdet skal fortsætte. I bund og grund kræver det, at man tør tage den her snak undervejs med kunden. Det er klart, at det er nemmere at gøre med en ny kunde, som man ikke har nogle forventninger eller relation til.«

    »Når vi tænker alle disse faktorer ind, hvad er det så for nogle regler vi kan lægge ned over kunden, leverandøren og varen, så vi bliver bedst mulige til alt det nye vi tilføjer til vores supply chain. Lykkedes vi med det? og hvad er vores succesrate? Hvis ikke vi forholder os til de nye tilføjelser, så ender vi med at smide rigtig meget ud – og det er vi ikke interesseret i.

    »I bund og grund kræver det, at man tør tage snakken med kunden undervejs.«

    Resultater

    Icon healthy growth

    Styrket deres kerneforretning

    Ved hjælp af segmenteringerne i ABC Cloud, er de blevet i stand til at lave skarpe prioriteringer i deres hverdag og til at se ind i hvor strategiske deres varer, kunder og leverandører egentlig er.

    Icon

    Et fælles sprog

    JP Group bruger ABC Cloud aktivt i hele virksomheden, selv når der træffes strategiske beslutninger om forretningen. Med implementeringen af leveregler, har de fået et fælles sprog, der skaber et fælles forståelse for retningen.

    Icon

    Større bevidsthed om forretningen

    “Der hvor vi har vundet, er nok i forhold til bevidstheden og det fælles sprog som vi bruger, og ser lyset.” Siger Anne.
    Med ABC Cloud har JP Group opnået en større gennemsigtighed, som er med til at skabe en mere lønsom forretning.

    Om JP Group

    JP Group er en af nordens førende virksomheder i eftermarkedsindustrien, og producerer samt sælger højkvalitetsreservedele og -ekstraudstyr til europæiske og asiatiske biler. De servicerer omkring 1.200 B2B kunder i mere end 90 lande.

    Z

    1.800 B2B kunder og omkring 450 leverandører

    Z

    Sortiment på omkring 29.000 varenumre

    Z

    Find dem på www.jpgroup.dk

    Customer-Success-2022

    Klar til at komme i gang?

    Lad ikke kompleksitet bremse din forretning. Book en uforpligtende demo af ABC Cloud med en af vores eksperter i værdikæde-kompleksitet og se, om vores software kan skabe værdi i din virksomhed.