Kundecase

Biler & reservedele

JP Group styrker deres kerneforretning med ABC

Kristian JP Group

“Efter at have indført analyser fra ABC Cloud er vores omsætning steget med 31%

DIREKTIONSASSISTENT, KRISTIAN ØSTERGAARD
JP GROUP

Vejen fra fra strategi til handling var lang

Alle taler om strategi, men ingen taler om eksekveringen af strategien.

Der bliver brugt mange ressourcer på at udvikle strategier, mens der generelt er lavt fokus på at støtte eksekveringen af dem. Det gør JP Group noget ved.

Den internationale forhandler af autoreservedele bruger ABC til at understøtte tre centrale fokusområder i JP Groups strategi:

  • Værdiskabelse
  • Lavere lagerværdi
  • Gør flere medarbejdere beslutningsdygtige
JP Group, ABC Softwork kundecase

ABC koblet til de strategiske mål

ABC er integreret med JP Groups ERP- og BI-system. Virksomheden gør noget, som ikke mange andre virksomheder gør, nemlig at anvende ABC på alle tre dimensioner: Varer, leverandører og kunder. JP Group analyserer altså hele kæden: Kunder, produkter og leverandører og de forbindelser, der er imellem dem. Kristian fortæller: 

»Vi lagde fra første dag vægt på at koble ABC tæt til kvantitative og kvalitative strategiske mål som at reducere lagerværdien, opnå flere beslutningstagere og anlægge en 80/20-tilgang til prioritering af ressourcer« fortæller Kristian Østergaard og supplerer:

»Det sker for, at alle bliver udstyret med en konkret guide til, hvordan de kan bidrage til strategien og forretningen.«

»ABC Softwork har givet os et set up, der gør det meget synligt og let for mange medarbejdere at se, hvad de skal gøre, og hvilken forskel deres bidrag gør.«

»Det tror vi på er en stærk faktor for udvikling af vores forretning.«

Resultater på rekordtid

JP Group har skabt et væld af resultater siden de gik i gang med ABC.

  • Lagerværdi reduceret med 30 procent
  • Omsætning øget med 31,4 procent
  • Værdi af døde varer reduceret med 26 procent
  • Servicegrad øget med 3,8 procentpoint
  • Langt flere beslutningstagere og mere decentraliseret, smidig styring
  • Medarbejdere styrer ud fra fakta og ikke følelser
  • Bedre kommunikation på tværs af afdelinger

Resultater

+31,4% omsætning

JP Group har koblet ABC til deres strategiske mål som at reducere lagerværdien, opnå flere beslutningstagere og anlægge en 80/20-tilgang til prioritering af ressource. Det har hjulpet dem med at øge deres omsætning.

- 30% lagerværdi

Ved at få et overblik over tabsgivende og værdiskabende varenumre, har JP Group skabt en åben dialog omkring, hvordan deres kapital er investeret, og hvor deres lager kan optimeres. 

+3,8 servicegrad

JP Group analyserer hele kæden: Kunder, produkter og leverandører. Det betyder, at de også sørger for prioritere deres tid rigtigt således at ingen værdifulde kunder bliver underserviceret. På den måde har de formået at hæve deres servicegrad. 

Om JP Group

JP Group er en af verdens førende virksomheder i eftermarkedsindustrien. De producerer og sælger højkvalitets-reservedele og -ekstraudstyr til europæiske og asiatiske biler. De servicerer ca. 1.800 B2B kunder i mere end 90 lande.

Z

1.800 B2B kunder og omkring 450 leverandører

Z

Sortiment på omkring 29.000

Z

Find dem på www.jpgroup.dk

Customer Success Team

Klar til at komme i gang?

Lad ikke kompleksitet bremse din forretning. Book en uforpligtende demo af ABC Cloud med en af vores eksperter i værdikæde-kompleksitet og se, om vores software kan skabe værdi i din virksomhed.