Kundecase

Biler & reservedele

Bedre indtjening og forbedrede kundeoplevelser

Lars kromann

“Det har gjort en kæmpe forskel, at vi kan se, hvordan vi performer måned for måned. Nu kan jeg ikke lade være med at gøre noget ved problemerne

RESERVEDELSCHEF, LARS KROMANN
AUTOHUSET VESTERGAARD

Ny KPI til at måle kundetilfredsheden

Hos den landsdækkende kæde er der fokus på den gode kundeoplevelse: Kompetent og hurtig service fra kundens første bilkøb, til efterfølgende servicebesøg og reparationer. Lars Kromann, Reservedelschef i Odense, har taget virksomhedens vision et skridt videre. Han måler hvor godt kunderne serviceres vha. en ny KPI, og har skabt imponerende forbedringer.

Autohuset Vestergaard, ABC Softwork kundecase

»Leveringsevnen er vores pejlemærke«

Lars Kromann har på eget initiativ udviklet en KPI, der måler den gode kundeoplevelse. Når en kunde afleverer sin bil på værkstedet, skal de have den retur hurtigst muligt.

»Vores evne til at levere de reservedele som kunder efterspørger, når de efterspørger dem, er essentiel.«

Uden de rigtige reservedele, er der ingen hurtig reparation – det har store negative konsekvenser for kundeoplevelsen – og i sidste ende for indtjeningen.

Foreløbig er projektet udrullet i Odense, Vejle, Horsens og Svendborg, og planen er at det skal spredes til resten af landet hen over sommeren.

Odense-afdelingen er frontløber og Lars K. er stolt af de foreløbige resultater: »Vi har fået et krystalklart billede af hvor vi leverer god service, og hvordan vi kan øge servicegraden yderligere. Samtidig fokuserer vi på at minimere nedskrivninger.«

»Vi kender målet, og ved hvordan vi kommer derhen«

De gode resultater er opnået med “minimale ændringer” i hverdagen ifølge Lars Kromann. Autohuset Vestergaard ønsker at sikre høj service, og samtidig mindske nedskrivningen af varelageret. Alt tyder på, at begge mål kan nås samtidig.

»Vi har udvalgt strategisk vigtige KPI’er der understøtter det vi vil opnå som forretning, og skræddersyet aktionsrapporter der er skabt til at forbedre dem.«

»Hver dag gennemgår jeg og en kollega hver vores aktionsrapport i ABC Cloud: En fokuserer på restordrer på vores vigtigste varer, den anden på at returnere “nye reservedele uden salg”. Herudover har vi månedlige lister, og ad-hoc-lister.«

»resultaterne taler deres tydelige sprog og vi har nu 100 % styr på hvilke hverdagsrutiner der skaber værdi, sikrer vi en god rigtig start for de andre værksteder.«

Autohuset Vestergaard rapporter ABC Softwork

Resultater

+7% omsætning

Med ABC har Autohuset Vestergaard formået at skabe en øget omsætning på 7% på bestseller reservedele. 

- 16% LAGERVÆRDI

Autohuset Vestergaard ønsker at sikre høj service, og samtidig mindske nedskrivningen af varelageret. Alt tyder på, at begge mål kan nås samtidig. Lagerværdien er faldet med 16 %, da der er fokus på korrekt udfasning

+6% LEVERINGSEVNE

Lars Kromann fortæller: “Vi har fået et krystalklart billede af hvor vi leverer god service, og hvordan vi kan øge servicegraden yderligere. Samtidig fokuserer vi på at minimere nedskrivninger”

Om Autohuset Vestergaard

Autohuset Vestergaard er en af de største forhandlere af nye og brugte biler. Samlet har de 12 værksteder fordelt i landet og 10 outlets.

Z

Mere end 12,400 varenumre i Odense

Z

90 leverandører i Odense

Customer Success Team

Klar til at komme i gang?

Lad ikke kompleksitet bremse din forretning. Book en uforpligtende demo af ABC Cloud med en af vores eksperter i værdikæde-kompleksitet og se, om vores software kan skabe værdi i din virksomhed.