Kundecase

Detailhandel

Matas styrket på intelligent indkøb

Jesper Amsinck

“For at opnå den nødvendige indsigt investerede vi i et samarbejde med ABC Softwork. Det har været en god investering

LOGISTIKCHEF, JESPER AMSINCK
MATAS

»Vi manglede et overblik over, hvor vigtig den enkelte vare er for os

Hvorfor valgte I at starte projekt med os?

»Når vi førhen oplevede, at en vare var out of stock i en butik, var det svært for os at vurdere, hvor kritisk den tomme varehylde var. Hvor vigtig er den enkelte vare i den enkelte butik?

»Vi stræber selvfølgelig efter altid at være leveringsdygtige, men når det er sagt, så er der stor forskel på, hvor vigtig en vare er for Matas’ forretning”, fortæller logistikchef Jesper Amsinck.

»For at opnå den nødvendige indsigt investerede vi i et samarbejde med ABC Softwork og tog deres værktøjer i brug i ledelsegruppen. Det har været en god investering”

Matas, ABC Softwork kundecase

ABC-model sikrer top- og bundlinje

Matas har analyseret hele varesortimentet og har vha. ABC-modellen opdelt varerne i ni kategorier, der afspejler hvor lønsom varen er, og hvor hurtigt varen bevæger sig i vareflowet.

Den centrale logistikafdeling, sikrer at de rigtige varer i de rigtige mængder tilgår kædens butikker. ABC modellen skaber grundlag for en differentieret lager- og indkøbsstyring

Det har alt sammen givet Matas et praktisk ledelsesværktøj, der giver et nuanceret billede af, hvor butikskæden har investeret kapitalbindingen. Det giver topledelsen og logistikfunktionen et grundlag for at balancere kapitalbinding og servicegrad, altså at holde lagerbindingen nede og omsætningen oppe

Gladere kunder og reduceret lagerbinding

Det nye ledelses- og styringsværktøj bygger intelligens ind i styring af det vigtige vareflow. Logistikfunktionen har reduceret den samlede lagerbinding markant og fået et redskab til at fastholde de høje servicegrader ud imod slutkunderne. Samtidig har butikkerne fået frigivet mere tid til at servicere kunderne.

 

Resultat

LAGER REDUCERET

ABC Cloud har gjort det muligt at sikre intelligent styring af det vigtige vareflow. Vareflowet analyseres centralt, og ABC modellen skaber grundlag for en differentieret lager- og indkøbsstyring. Det er resulteret i en markant reduktion af lageret. 

SAMME HØJE SERVICEGRAD

En høj servicegrad over for kunderne er en hjørnesten i Matas’ strategi, og det sker nu gennem præcise lagerniveauer for de forskellige varegrupper.

GLADE BUTIKSCHEFER

Matas besluttede at flytte ansvaret for bestilling af varer til butik fra den enkelte butikschef til den centrale logistikafdeling, der i dag ”skubber” varerne ud til i butikkerne på baggrund af en sortimentsanalyse. Det har sikret gladere butikschefer. 

Om Matas

Matas er den største personlig pleje- og kosmetikforretning i landet. De beskæftiger ca. 2500 medarbejdere og har 291 butikker, centrallager i Allerød i Nordsjælland, et meget dynamisk sortiment på 15.000-20.000 aktive salgsvarer og op til 20 procent nye varer i sortimentet per år.

Z

Danmarks største forhandler af kosmetik og personlig pleje

Z

Har mellem 15.000 - 20.000 varenumre

Z

Find dem på www.matas.dk

Customer Success Team

Klar til at komme i gang?

Lad ikke kompleksitet bremse din forretning. Book en uforpligtende demo af ABC Cloud med en af vores eksperter i værdikæde-kompleksitet og se, om vores software kan skabe værdi i din virksomhed.